Skip to main content

Punca Period/Haid tak stabil



PUNCA PERIOD/HAID TIDAK STABIL


PUNCA 1: KEGEMUKAN
berat badan berlebihan ataupun obesiti boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon estrogen di dalam badan wanita. Ia seterusnya menyebabkan gangguan kepada kitaran haid.

PUNCA 2 : BERLEBIHAN HORMON PROLAKTIN
Hormon prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid lewat untuk berbulan-bulan lamanya.

PUNCA 3 : TERLALU KURUS
tidak cukup lemak di dalam badan juga boleh menganggu kitaran haid anda. oleh itu, nada haruslah mempunyai berat badan yang sihat dan seimbang.

PUNCA 4 : MASALAH KESIHATAN
sakit secara tiba-tiba seperti demam, selsema ataupun penyakit yang memerlukan rawatan intensif mampu memberikan tekanan fizikal kepada tubuh dan sekaligus menggangu kitaran haid.

PUNCA 5: MENAPOUS
Ia berlaku kepada wanita yang berusia leway 40-an. pada kebanyakan kes, haid akan semakin sedikit dan jarang-jarang berlaku.

PUNCA 6 : PENCEGAH KEHAMILAN
pil atau ubat-ubatan hormon pencegah hamil seperti depo-provera atau implanon boleh menyebabkan gangguan haid. terdapat sesetengah wanita yang tidak didatangi haid sepanjang menggunakan implan.

PUNCA 7 : TEKANAN/STRESS
stress atau tekanan dalam bentuk fizikal dan mental dari tempat kerja atau kehidupan seharian contohnya mampu mempengaruhi hormon dan seterusnya kitaran haid.

PUNCA 8 : PENYUSUAN BADAN
sekiranya anda menyusukan bayi secara esklusif, hormon di dalam badan anda lebih menyediakan badan anda untuk menghasilakan susu untuk si bayi. terdapat sesetengah ibu menyusu yang langsung tidak didatangi haid hingga 1 atau 2 tahun lamanya.

PUNCA 9 : TERSILAP PENGIRAAN
40% wanita didapati gagak mengingati tarikh hari pertama LMP mereka. Jumlah hari dalam kitaran mereka juga mungkin tidak tepat antara 28-35 hari. ini boleh memanjangkan lagi kitaran untuk sampai ke "hari subur" dan kesilapan menjangka kedatangan haid yang seterusnya.

PUNCA 10 : MASALAH TYROID
hormon yang dirembaskan oleh tyroid boleh menyebabkan gangguan kepada hormon badan sekaligus kitaran haid wanita.

PUNCA 11 : UBAT-UBATAN
jamu traditional, ubat kurus ataupun ubat-ubatan penyakit kronik boleh menyebabkan gangguan kitaran haid wanita.



sumber : keratan akhbar 

JANGAN AMBIL MUDAH APABILA KITARAN PERIOD/HAID TIDAK TERATUR!
KITARAN PERIOD/HAID YANG TIDAK TERATUR AKAN MENYEBABKAN WANITA TIDAK SUBUR

  •  Mesti tahu bila tarikh MULA haid pada bulan-bulan yang lepas.

  •  Kiraan bermula dari hari pertama haid hingga hari haid akan datang (Lihat gambarajah). Jadi anda akan dapat tempoh kitaran haid anda.

  • Apabila sudah ada 3 kitaran haid yang anda dapat, kira puratanya (Lihat gambarajah).
  •  Purata inilah yang penting untuk mengetahui bila hari subur.

*atau jika anda terlupa kitaran bulan-bulan sebelomnya, memadai ambil yg bulan lepas. Nak lebih bagus, catit setiap bulan supaya kita mendapat purata kitaran haid kita.Ok. Jadi dah fahamkan cara mengira kitaran haid. 


_________________________________________________________

nana nak suggest supplement yang selamat untuk di consume iaitu Sweet Can D Cup 
#Sweetcandcup #scdc



Khasiat Sweet Can D Cup :
-------------------------------------

 Membesarkan saiz payudara dari CUP A ke CUP D dalam masa seminggu
► Membantu bagi pengumpulan tisu lemak di sekitar kawasan payudara, dengan itu  dapat menambah  volume  pada payudara.
 Menegangkan buah dada dan belahan.
 Menghidrat, menguatkan dan menggiatkan semula tisu payudara dan matriks kulit payudara.
 Memulihkan kekuatan tisu penghubung, dengan itu membolehkan kedua untuk mengangkat dada.
 Menghapuskan stretch mark pramatang di bahagian payudara.
 Meningkatkan kelembutan dan keanjalan payudara
 Mengatasi masalah payudara leper akibat penyusuan bayi
 Mencerahkan puting susu
 Seimbangkan saiz payudara
 Menaikkan punggung yg jatuh
 Menganjalkan Punggung
 Mengetatkan MISS V
 Menghilangkan bau MISS V
► Menghilangkan bulu roma yang lebat pada wanita seperti bulu kaki, misai dan bulu tangan
 Mencantikkan kuku, rambut, kulit dan segala aset wanita
 Mengatasi masalah “KERING” ketika bersama suami
 Meningkatkan keinginan seksual
 Menaikkan nafsu isteri untuk bersama suami
 Menghilangkan masalah keputihan
 Mengatasi masalah dalaman wanita
 Mencegah kanser
 Melindungi sel dari kerosakan radikal bebas
 Menambah tenaga
 Merawat masalah rahim


bawah ni testimoni sebagai bukti yang SCDC membantu melancarkan haid

" DAH 2 BULAN X PERIOD! " mesti ramai yg ada masalah mcm ni kan? customer ni dah 2 bulan x period tapiii, after consume SCDC tuptup tiba2 je period. haaaa. legaaaa. kalau dah darah kotor semua keluar rasa mcm best sikit kan. rasa ringan je badan. sapa2 yg dah lama x dtg haid tu, meh try SCDC, in sya Allah.


FOR ORDER :-
WHATSAPP 0136740614
DO VISIT OUR INSTAGRAM
@smms_shoponline 

Nana akan sambung cerita kelebihan SWEET CAN D CUP (SCDC) untuk next entry.. tunggu yee.. nana akan share lagi banyak testimoni.


-thank you for supporting us-
~syazzysyana~

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Vitamin atau Supplement saya tak berkesan?

Hi semua, Pernah tak alami, makan apa-apa vitamin atau supplement tak berkesan? tak menjadi? Pastu mula la cakap, seller menipu laa, vitamin atau supplement tak bagus laa. Jangan laa buat vitamin atau supplement ni macam magic, makan sehari atau sekali makan dah nak nampak kan kesan. Memang tak ada la, semua nya mengambil masa. Jom lah kita tengok antara sebab vitamin atau supplemet tidak berkesan:-  #1 Kurang minum air masak Bila ambil supplement wajib minum air masak yang secukupnya. Formula nya very simple iaitu every 25kg badan kita  mesti di supply dengan 1 liter air. So kalau berat 50kg means wajib minum 2 liter sehari. Air yang dimaksudkan ni bukanlah air manis- manis dan bewarna-warni tu tau, tapi air masak untuk membantu organ- organ dalam badan berfungsi dengan baik. Air yang mencukupi juga bantu penyerapan vitamin yang lebih optimum. Bila dapat diserap dengan baik, insyaAllah vitamin tu mampu jalankan fungsinya pada tahap maksima. So mulai hari

Tips Perniagaan Orang Cina

Pegangan Masyarakat Cina Dalam Perniagaan 1) Rajin Jika tidak berniaga akan menjadi malas 2) Jimat Jika tidak akan menbazir modal 3) Senyuman dengan pelanggan Jika tidak pelanggan lari 4) Kejar Masa Jika tidak peluang akan diambil orang 5) Harga Berpatutan 6) Membenarkan hutang dengan orang yang dikenali, jika tidal modal akan hilang. 7) Semak akaun setiap hari untuk pastikan modal bagi hari esok mencukupi. Tips Penting Yang Diamalkan Tentang Seni Perniagaan Masyarakat Cina # Seni berniaga adalah cukup halus dan tidak memadai jika mempelajari secara teori sahaja. Berniaga perlu praktikal dan menurut seseorang supaya selalu bersikap fleksibel. # Peniaga perlu bersikap ringan tulang, ramah serta menjadikan pelanggan sebagai saudara rapat atau sebagai sahabat. # Seorang peniaga perlu mempunyai daya ketahanan yang tinggi, mental yang kuat dan jiwa yang teguh dengan pendirian. ORANG YANG BERJAYA DALAM PERNIAGAAN MEREKA SELALUNYA  "TIDAK KEDEKUT"